Det kan tyckas som att det inte är några större problem att koncentrera elever till ett fåtal skolor. På ytan ser det effektivt ut.
Det är lätt att glömma att skolor uppfyller mycket mer än utbildning. Efter skoldagen finns ett fritids. Och på helger finns en skolgård som är fri att nyttja.
Familjer som väljer en plats att bo på tittar ofta på var skolor finns. Kan de hitta ett hus nära en skola anses det vara en fördel. Att kunna cykla eller gå till skolan underlättar vardagen.
Med andra ord, familjer bosätter sig nära varandra som en följd av var skolan finns ofta. Det ger förutsättningar för att barn kan umgås även utanför skolans ramar och det i sin tur ger liv åt samhället.
Ju längre ifrån en familj bor skolan blir förstås skolskjuts ett alternativ. Har en tur är det inte får lång tid i bussen. Men för vissa blir det lång tid.
Bor man på landsbygden är avstånd en del av tillvaron. Det är något som accepteras eftersom det är en praktisk följd av att bo på landet.
De skolor som finns idag på landsbygden gör det förstås på grund av tidigare behov och önskemål. Önskmemålen från oss som bor på landsbygden har inte förändrats gällande våra skolor. Vi vill ha dem där de är. Våra behov har heller inte förändrats. Våra barn behöver gå i skolan i dag och i morgon.
En större skola ger förstås de problem som större skolor har.
Leave a Reply